Svar: Mad og kravle og gå

13. august 2013

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig og det første, du skal være opmærksom på er, at din dreng ikke bør drikke for store mængder mælk. Det vil være passende med 3 flasker i døgnet. Disse flasker kan ligge inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, så sikres han både væske og mælk nok, men der sikres samtidig plads i maven til mere rigtig mad - og lysten til at spise og tygge mad hænger blandt andet sammen med at han skal føle sig sulten - og får han for meget mælk, så er det sværere at få ham til at spise.

Når han bliver 10 måneder, bør du skære ned til 2 flasker. Disse to flasker kan ligge aften og sen aften og på den måde fjernes flaskerne helt om dagen. Det giver igen bedre mulighed for at han spiser mere i løbet af dagen.

Det er vigtigt at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde og tygge på. Det at sidde og gumle på noget selv stimulere hans mundmotorik, han begynder at tygge, finde ud af hvor langt maden kan stikkes ind i munden uden at brækrefleksen stimuleres osv. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, en kvart bolle med smør på, større stykker af frugt som han kan sidde med og sutte saften ud af, et stykke kogt blomkål eller broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen, ½ frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Hvad du nu har, hvad I andre spiser og hvad der kan passe.

Det kan være en god idé at du adskiller mad i stykker og skemaden. Du fortæller at han har rigtig svært ved at spise skemad med klumper, bare der er den mindste lille klump i mosen, så kaster han op. Jeg vil derfor anbefale at du, når du giver ham skemad, giver ham skemad, som er lind og let at synke - altså uden klumper. Og så ved siden af giver ham mad med mere bid og som kræver mere af ham. Så det han får med ske, skal han mere eller mindre bare synke - men det du giver ham med dine fingre og med gaffel, skal han arbejde med. Måden han får serveret maden på, kan hjælpe ham med at finde ud af det.

Når du giver ham mad med dine fingre, altså små hapsere, som kræver at han skal tygge lidt mere, så prøv at få dem placeret i siden af munden på ham, så han med det samme tygger sammen. Hvis han får maden ind forrest i munden, så bliver det naturligt sværere for ham at føre det med tungen over i siden, tygge og finde ud af at synke. Så ind i siden med maden, så du på den måde hjælper ham til med det samme at tygge sammen.

Prøv at give ham meget små bidder af gangen og sørg for at det er blødt og let for ham at tygge. Det kan være indmaden af en frikadelle, det kan være en godt kogt pastaskrue, en lille bid af en bolle med smør eller lignende.

En plan for dagen kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost og frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos som gives med ske, vand af kop

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, som gives med en ske. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas (de færdige grøntsagsretter er ofte meget linde i konsistensen og meget lette at spise), vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ...

Annonce

... ost og frisk frugt i hånden at gumle på selv, suppleres med lidt tykmælk med frugtmos på en ske. Vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden. Du skal her servere mos og også mad i stykker, som du hjælper ham med at spise og også mad i hånden, som han selv kan sidde med. Vand af kop

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, som fast del af sit putteritual. Det kan f.eks. være en flerkornsgrød, vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Flaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se, er der i denne dagsplan mange små måltider dagen igennem og der er både mad, som gives med ske og også mad i stykker og mad til hånden - og det er vigtigt at du giver ham begge dele.

Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. Bogen er opdelt så du måned for måned guides igennem hvordan maden får mere og mere bid. Og du kan roligt starte med de opskrifter, som er for børn på 7 måneder og gå gradvist frem. Det vil være helt fint at gøre dette.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til at kravle, så er der nogen børn, som kravler med det ene ben efter sig og nogle gange er det sådan, og der er ikke rigtig noget at gøre ved det. Du kan dog godt prøve at give ham et par knæbeskyttere på, som er skridsikre. Se hjemmesiden gobabygo.dk.

Det er vigtigt at han står fast og ikke glider på gulvet og hvis I har glat trægulv, kan det være en idé med nogle gulvbrikker, som han kan stå fast på eller I kan "træne" hos bedsteforældre eller andre, som måske har et fastliggende gulvtæppe.

Med hensyn til at gå, så er han for lille endnu og det er, som du skriver, rigtig vigtigt at I hjælper ham med at få styrket sin balance først. I øret sidder en snegl, hvor der er væske i. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for vores motorik og derfor skal børn vugges, drejes, rulles med, vendes på hovedet, gynges osv. fordi de derved får styrket deres balance, deres vestibulære sans og dermed deres motorik.

Derfor er det vigtigt at I tumler med ham, så meget som muligt. Han skal trilles, gynges, vendes på hovedet - ja i alle retninger, jo mere I kan tumle med ham, jo bedre er det. En babygynge, som et et sæde han kan sidde i og hvor han gynger frem og tilbage vil være en rigtig god idé (obs ikke en hoppegynge, men en gammeldagsgynge), en snurre - f.eks. en Tummelumsk eller en Bilibo kan være en rigtig god idé. Det kan være billigere at købe en brugt :)

Det er rigtig vigtigt at I hjælper ham med at bevæge sig i alle retninger og tumler med ham - og ikke forsøger at få ham til at gå. De fleste børn går ikke før de er mellem 12-18 måneder, så der er masser af tid endnu og først skal balancen og styrken være der.

Og så er børn jo forskellige, så prøv at lade være med at sammenligne med de andre i mødregruppen - og støt din dreng, hvor han er i sin udvikling, så han også kommer videre men i det tempo, som passer til ham :)

Du skal dog være opmærksom på, at hvis han har mellemørebetændelse eller generelt lider af øreproblemer, så kan dette påvirke hans balance.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor